Het ACT4kids team

Ik ben zo blij dat er sinds het boek in 2017 en de start van de eerste trainingen in 2018 al zoveel leerkrachten, paardencoaches, fysiotherapeuten, orthopedagogen, vaktherapeuten, logopedisten.. ACT4kids inzetten om kinderen en jongeren te helpen hun hart te volgen.
Ook ACT4kids zelf is gegroeid: we zijn nu met een hele bende 🙂 en hopen je binnenkort in het echt te ontmoeten!


Monique Samsen (1976) – trainer

In mijn vrije tijd trek ik graag de natuur in om te fotograferen, kook ik, lees ik romans of over geschiedenis, cultuur, architectuur, maak ik websites, teken ik graag en houd ik ervan om korte verhalen of columns te schrijven. Maar het aller-allerliefst zet ik de muziek aan om te dansen en keihard mee te zingen!

Ik ben psycholoog en beeldend therapeut en werk als zodanig in een kleine eigen praktijk in Arnhem waar ik kinderen, jongeren en volwassenen zie. Daarnaast geef ik trainingen aan psychologen, orthopedagogen en andere coaches, therapeuten en begeleiders in Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en hoe je dat toepast bij kinderen en jongeren middels ACT4kids. Tegelijkertijd blijf ik het model aanscherpen en uitbreiden met werkbladen en andere therapeutische hulpmiddelen. Ik doe dit het liefst in samenwerking met mijn cliënten en therapeuten: van jullie leer ik elke keer weer zoveel!

Mijn ervaring met ACT

Tijdens de studie Klinische Psychologie wees hoogleraar Hubert de Meij mij in 2003 op Acceptance and Commitment Therapy (ACT). De manier waarop hij met een gigantische twinkeling in zijn ogen sprak over deze toen nog zo onbekende methodiek, maakte mij nieuwsgierig. Ik leerde dat ik de onzekerheid over mezelf die tot dan toe zo sterk mijn leven bepaalde niet hoefde kwijt te raken om toch mijn hart te kunnen volgen. Was me dit maar geleerd, toen ik nog kind was..

Ik schreef mijn masterthesis over ACT bij jongeren met een depressie en werkte daarna ook veel met kinderen en jongeren. Door ACT te vertalen naar een zeer toepasbaar model (ACT4kids!) dat ook bij kinderen en jongeren aansloot, kan ik hen nu dat meegeven waar ik zelf nu ook zoveel aan had en heb. Het leven kent diepe donkere whaaa-wouden, ook het mijne. Als je stilzit in het donker dan ontdek je dat je meer gaat zien, dan je ooit had gedacht.

In de jaren daarna volgde ik meerdere workshops en trainingen in ACT (van o.a. Kelly Wilson, Matthieu Villatte, Robyn Walser, Louise Hayes, Russ Harris) maar blijf me uiteraard ook scholen en verdiepen in andere methodieken en wetenschappelijke ontwikkelingen op verschillende gebieden van de psychologie. Ik ben lid van het NIP, ACBS (en de Nederlandstalige dochtervereniging ACBS-BeNe) en de NOBTRA.


Sien Verbeeck (1982) – trainer

In 2006 studeerde ik af als schoolpsychologe aan de KULeuven. Daarna werkte ik tot 2017 in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding, waar ik zowel kinderen, jongeren, hun ouders als leerkrachten kon begeleiden. In 2017 startte ik mijn eigen praktijk in Hasselt (België), waar ik kinderen, jongeren en volwassenen begeleid om te doen wat hun hart fluistert. Hiervoor maak ik gebruik van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en de inzichten uit Relational Frame Theory(RFT) die de bril vormen waardoor ik het gedrag van mijn cliënten bekijk. 

Omdat ik zo enthousiast ben over Acceptance andCommitment Therapy, geef ik hier ook trainingen in aan psychologen, orthopedagogen, coaches, therapeuten en leerkrachten. 

Hoewel zeer enthousiast over wat ik mag doen in mijn professionele leven, geniet ik daarnaast ook van  tijd doorbrengen met mijn 2 zonen. Als wij doen wat ons hart fluistert vind je ons terug met een boek, in de natuur, als knutselend, in de keuken, bij een of andere voorstelling,… . Als we kunnen, gaan we op city-trip en zonder mijn zonen leef ik me samen met vrienden uit op festivals.

Mijn ervaring met ACT

Begon bij het boek van Maaike Steeman, Wonderlijke Binnenwereld. Ik volgde daarop een 6-daagse basisopleiding ACT en ging naar het congres â€œDe Jeugd van Tegenwoordig”in Veenendaal. Dit inspireerde me zo dat ik zowat alles volgde wat je kon volgen rond het werken met ACT en kinderen/jongeren in België en Nederland, waaronder de 6-daagse training ACT4Kids bij Monique Samsen. Onmiddellijk na de training bij Monique startte ik met een collega met het organiseren van groepjes ACT4kids. Dat was wel heel erg doen wat mijn hart fluistert!

Sindsdien ben ik me blijven verdiepen in ACT bij kinderen en jongeren, zowel via literatuur als via het volgen van internationale workshops  zoals een 2-daagse training van Louise Hayes in Londen en een online traject “Stuff that’sloud. ACT and OCD” bij Lisa Coyne and Ben Sedley.

Ik heb een erkenning van- De psychologencommissie (erkenningsnummer: 822117065)- Visum klinische psychologie (erkenningsnummer: 283683)

Ik ben lid van:- Belgische Federatie voor Psychologen- Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen- Vlaamse Vereniging van School Psychologen- ACBS-BeNe- ACBS

Tot slot ben ik bestuurslid bij ACBS-BeNe (http://www.acbsbene.com)


Jaantje Thiadens – trainer


Judith van Langevelde (1974) – trainer

Als je opgroeit in een familie met ondernemers en je op de middelbare school goed blijkt in economie ligt de studie Bedrijfseconomie voor de hand. Begin jaren negentig vertrek ik uit een klein dorp in Zeeland om in Rotterdam te gaan wonen en te studeren. De logica achter een financiële administratie is voor mij glashelder. Het leek me heerlijk om bedrijven te helpen met het op orde krijgen van hun administratie en financiële organisatie. Na mijn studie werkte ik als accountant en consultant. Al snel bleek dat ik in plaats van controleren en adviseren liever bezig was met het bieden van een luisterend oor aan medewerkers en collega’s en was ik geïnteresseerd in hoe ze omgingen met hun ambities, en uitdagingen. Als ik daar toch mijn werk eens van kon maken…

Ik volgde een coachingsopleiding en startte naast mijn baan een eigen coachingspraktijk en gaf trainingen. Ik werd moeder en mijn interesse in de psychologie van de mens werd groter en groter. Ik besluit het roer om te gooien en schrijf me opnieuw in als student aan de Erasmus Universiteit. Ditmaal om psychologie te studeren. Waar ik bij de studie bedrijfseconomie wist dat ik dit goed kon, voelde ik bij psychologie dat dit was wat ik wilde doen.

De rode draad; helpen bij het scheppen van orde in de chaos. Ik had alleen even tijd nodig om te beseffen dat ik mensgericht wil werken in plaats van organisatiegericht. Een voordeel is wel dat ik nog steeds met plezier de financiële  administratie van de praktijk doe.

In mijn vrije tijd spreek ik graag af met vrienden. Samen eten (mijn man kookt graag en heerlijk) en gewoon samen zijn. Daar geniet ik erg van. Iedere dag wandel ik tussen mijn afspraken door een uur met de hond. En dat terwijl ik geen hond wilde ;-). Heerlijk om even tot rust te komen. In de zomervakantie ga ik graag naar Zeeland. Als ik de duinen overloop en de zee zie en ruik, dan ben ik thuis. De kinderen zijn ondertussen pubers en jong volwassen. Niets leuker om ze te zien opgroeien tot wie ze zijn, en niets moeilijker (soms) om ze daarbij hun eigen keuzes te laten maken. Volg je hart is wat ik ze mee wil geven. Mijn verstand wil zich er alleen graag af en toe mee bemoeien…

Mijn ervaring met ACT

Tijdens m’n studie kinderpsychologie raakte ik geïnteresseerd in het gedachtengoed. Niet proberen de gedachten te veranderen, maar je anders tot je gedachten verhouden. Ik vond het een bevrijding, voor mezelf en in de therapeutische setting.

Ik volgde de ACT opleiding en daarna ACT4KIDS. Ook heb ik de cursus Actief Opvoeden en ACT your Way gedaan. Dagelijks gebruik ik de metaforen, leer ik over het hoofd van mijn cliënten (en mijn eigen hoofd), voel ik met cliënten mee en voer ik waardevolle gesprekken. Met kinderen kan ik mijn creativiteit loslaten om de ACT therapie vorm te geven.


Cynthia van der Linden – trainer


Yumika Lecluyze (1976) – trainer

Na een master-opleiding als violiste aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en als kunsthistorica aan de Vrije Universiteit Brussel ging ik aan de slag als socio-emotioneel begeleider in het middelbaar onderwijs. Ik deed er heel veel ervaring op maar ontdekte er vooral waar mijn hart echt ligt. Het luisteren naar, praten met en coachen van kinderen en jongeren is mijn grote passie.

Na het afronden van een opleiding ‘Kinder- en Jeugdpsychotherapie’ en een opleiding ‘Integratief Coachen’ leerde ik ACT kennen. Ik schreef me in voor de ACT-basis-module bij Monique Samsen. Niet veel later volgde ik ook de ‘ACT4kids’-opleiding en een ‘ACT in Coaching’-opleiding bij Floor Reeze.

Een hele wereld ging voor me open en ik voelde dat ik de juiste taal had gevonden om te doen waar ik al zolang van droomde: ik startte met mijn eigen praktijk ‘Elephants and Cats’ in Brussel. Als je me daar niet treft, vind je me als violiste bij het SunsunSun String Orkestra terug op podia in België en Nederland. Mijn gezin is mijn fonkelteam en in mijn schatkist zitten tulpen, berg-en strandwandelingen, Johannes Sebastian Bach en sushi.

Mijn ervaring met ACT

Ik ervaar ACT als een onuitputtelijke schat aan tools en inspirerende metaforen.
Tijdens mijn sessies inspireren kinderen me steeds weer tot nieuwe beelden en werkvormen. Een fantastisch ACT-pretpark – met piekertreinen, boze botsauto’s, bewonderbomen en angstrollercoasters – vormde zich in mijn hoofd waar ik kinderen en jongeren in mijn praktijk mee naartoe neem. Hoewel we op school alles leren over de werking van het menselijk lichaam, leren we weinig of niets over hoe we onze geest gezond en flexibel kunnen houden… Daarom wens ik elk kind en elke jongere een ACT4kids traject toe.


Eva de Vries (1987) – creatieve en communicatieve duizendpoot

Samen met mijn man en dochter woon ik in het prachtige dorp Baarn, in een oud huis dat we zelf renoveren. Met mijn groene vingers tuinier ik graag en ik ben gek op bloemen.
Ik ben een echte Bourgondiër die dol is op heerlijk eten met een goed glas wijn. Het liefst ga ik erop uit in de natuur. Ik ben vaak in de omringende bossen op de Lage Vuursche te vinden. Andere culturen leer ik graag kennen tijdens onze reizen en ik droom van een lange reis maken met mijn gezin zodra dit weer kan!

Ik ondersteun ACT4Kids met liefde en draag er graag aan bij om mensen hun hart te laten volgen. Nog niet zo lang geleden ben ik hier zelf bewust van geworden en volgde ik mijn hart door een eigen bedrijf te starten als Virtueel Assistent.

Monique benaderde mij en gaf aan dat ACT4Kids zo gegroeid was dat het inmiddels boven haar hoofd was gegroeid. Ze was op zoek naar een duizendpoot die haar kon ondersteunen en wilde dolgraag de weinige tijd die ze had, naast trainingen geven en haar psychologenpraktijk, besteden aan ACT4Kids verder ontwikkelen.

Bij ACT4Kids voel ik mij helemaal op mijn plek.
Ik geniet van veel contact met mensen en om écht iets voor anderen te kunnen betekenen. Mijn passie is organiseren en ik schep graag orde, structuur en overzicht.

Heb je een vraag, of wil je meer weten over onze ACT4Kids trainingen? Ik help je graag verder!

Zelfstandig met ACT4kids aan de slag? In december 2016 is het boek Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren uitgekomen via uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum. Het boek geeft je handvatten waarmee je kinderen kunt leren hun hart te volgen, ondanks de onvermijdelijke hindernissen die ze onderweg tegenkomen.

Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Je kunt Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren op bol.com bestellen via deze link.