Het ACT4kids team

Ik ben zo blij dat er sinds het boek in 2017 en de start van de eerste trainingen in 2018 al zoveel leerkrachten, paardencoaches, fysiotherapeuten, orthopedagogen, vaktherapeuten, logopedisten.. ACT4kids inzetten om kinderen en jongeren te helpen hun hart te volgen.
Ook ACT4kids zelf is gegroeid: we zijn nu met een hele bende 🙂 en hopen je binnenkort in het echt te ontmoeten!


Monique Samsen – oprichter

Ik ben psycholoog en beeldend therapeut en werk als zodanig in een kleine eigen praktijk in Arnhem waar ik kinderen, jongeren en volwassenen zie. Daarnaast geef ik trainingen aan psychologen, orthopedagogen en andere coaches, therapeuten en begeleiders in Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en hoe je dat toepast bij kinderen en jongeren middels ACT4kids. Tegelijkertijd blijf ik het model aanscherpen en uitbreiden met werkbladen en andere therapeutische hulpmiddelen. Ik doe dit het liefst in samenwerking met mijn cliënten en therapeuten: van jullie leer ik elke keer weer zoveel!

In mijn vrije tijd trek ik graag de natuur in om te fotograferen, kook ik, lees ik romans of over geschiedenis, cultuur, architectuur, techniek, teken ik graag en houd ik ervan om korte verhalen of columns te schrijven. Maar het aller-allerliefst zet ik de muziek aan om te dansen en keihard mee te zingen!

Mijn ervaring met ACT

Tijdens de studie Klinische Psychologie wees hoogleraar Hubert de Meij mij in 2003 op Acceptance and Commitment Therapy (ACT). De manier waarop hij met een gigantische twinkeling in zijn ogen sprak over deze toen nog zo onbekende methodiek, maakte mij nieuwsgierig. Ik leerde dat ik de onzekerheid over mezelf die tot dan toe zo sterk mijn leven bepaalde niet hoefde kwijt te raken om toch mijn hart te kunnen volgen. Was me dit maar geleerd, toen ik nog kind was..

Ik schreef mijn masterthesis over ACT bij jongeren met een depressie en werkte daarna ook veel met kinderen en jongeren. Door ACT te vertalen naar een zeer toepasbaar model (ACT4kids!) dat ook bij kinderen en jongeren aansloot, kan ik hen nu dat meegeven waar ik zelf nu ook zoveel aan had en heb. Het leven kent diepe donkere whaaa-wouden, ook het mijne. Als je stilzit in het donker dan ontdek je dat je meer gaat zien, dan je ooit had gedacht.

In de jaren daarna volgde ik meerdere workshops en trainingen in ACT (van o.a. Kelly Wilson, Matthieu Villatte, Robyn Walser, Louise Hayes, Russ Harris) maar blijf me uiteraard ook scholen en verdiepen in andere methodieken en wetenschappelijke ontwikkelingen op verschillende gebieden van de psychologie. Ik ben lid van het NIP, ACBS (en de Nederlandstalige dochtervereniging ACBS-BeNe) en de NOBTRA.


Eva de Vries – creatieve en communicatieve duizendpoot

Samen met mijn man en dochter woon ik in het prachtige dorp Baarn, in een oud huis dat we zelf renoveren. Met mijn groene vingers tuinier ik graag en ik ben gek op bloemen.

Ik ben een echte Bourgondiër die dol is op heerlijk eten met een goed glas wijn. Het liefst ga ik erop uit in de natuur. Ik ben vaak in de omringende bossen op de Lage Vuursche te vinden. Andere culturen leer ik graag kennen tijdens onze reizen en ik droom van een lange reis maken met mijn gezin zodra dit weer kan!

Ik ondersteun ACT4Kids met liefde en draag er graag aan bij om zoveel mogelijk mensen hun hart te laten volgen. Nog niet zo lang geleden ben ik hier zelf bewust van geworden en volgde ik mijn hart door een eigen bedrijf te starten als Virtueel Assistent.

Ik geniet van veel contact met mensen en om Ă©cht iets voor anderen te kunnen betekenen.
Mijn passie is organiseren en ik schep graag orde, structuur en overzicht.
Heb je een vraag, of wil je meer weten over onze ACT4Kids trainingen? Ik help je graag verder!


Sien Verbeeck -trainer

In 2006 studeerde ik af als schoolpsychologe aan de KULeuven. Daarna werkte ik tot 2017 in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding, waar ik zowel kinderen, jongeren, hun ouders als leerkrachten kon begeleiden. In 2017 startte ik mijn eigen praktijk in Hasselt (BelgiĂ«), waar ik kinderen, jongeren en volwassenen begeleid om te doen wat hun hart fluistert. Hiervoor maak ik gebruik van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en de inzichten uit Relational Frame Theory(RFT) die de bril vormen waardoor ik het gedrag van mijn cliĂ«nten bekijk. 

Omdat ik zo enthousiast ben over Acceptance andCommitment Therapy, geef ik hier ook trainingen in aan psychologen, orthopedagogen, coaches, therapeuten en leerkrachten. 

Hoewel zeer enthousiast over wat ik mag doen in mijn professionele leven, geniet ik daarnaast ook van  tijd doorbrengen met mijn 2 zonen. Als wij doen wat ons hart fluistert vind je ons terug met een boek, in de natuur, als knutselend, in de keuken, bij een of andere voorstelling,
 . Als we kunnen, gaan we op city-trip en zonder mijn zonen leef ik me samen met vrienden uit op festivals.

Mijn ervaring met ACT

Begon bij het boek van Maaike Steeman, Wonderlijke Binnenwereld. Ik volgde daarop een 6-daagse basisopleiding ACT en ging naar het congres â€œDe Jeugd van Tegenwoordig”in Veenendaal. Dit inspireerde me zo dat ik zowat alles volgde wat je kon volgen rond het werken met ACT en kinderen/jongeren in BelgiĂ« en Nederland, waaronder de 6-daagse training ACT4Kids bij Monique Samsen. Onmiddellijk na de training bij Monique startte ik met een collega met het organiseren van groepjes ACT4kids. Dat was wel heel erg doen wat mijn hart fluistert!

Sindsdien ben ik me blijven verdiepen in ACT bij kinderen en jongeren, zowel via literatuur als via het volgen van internationale workshops  zoals een 2-daagse training van Louise Hayes in Londen en een online traject “Stuff that’sloud. ACT and OCD” bij Lisa Coyne and Ben Sedley.

Ik heb een erkenning van- De psychologencommissie (erkenningsnummer: 822117065)- Visum klinische psychologie (erkenningsnummer: 283683)

Ik ben lid van:- Belgische Federatie voor Psychologen- Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen- Vlaamse Vereniging van School Psychologen- ACBS-BeNe- ACBS

Tot slot ben ik bestuurslid bij ACBS-BeNe (http://www.acbsbene.com)


Jaantje Thiadens – trainer

Na mijn VWO-diploma op zak te hebben, zocht ik naar een opleiding waar ik zowel wijzer als vaardiger mee zou worden, waar theorie en praktijk hand in hand gingen. Ik wilde de mensheid  beter leren begrijpen en vaardigheden leren die mij altijd van pas zouden kunnen komen; leren presenteren, iets ingewikkelds tot de kern brengen, creĂ«ren en ontwikkelen, leidinggeven en motiveren.

In 2000 studeerde ik af als docente Geschiedenis. Ik ging lesgeven en merkte in mijn rol van mentor dat mijn hart lag bij het begeleiden van jongeren die vastliepen. Ik deed de Master Special Educational Needs en werkte 15 jaar als remedial teacher en leerlingbegeleider op verschillende middelbare scholen. In 2010 richtte ik mijn coachpraktijk Bureau Jaan- voorheen het Leerpunt op, waarin ik sindsdien jongeren en volwassenen ondersteun in het ontwikkelen van hun levensvaardigheden. Daarbij schafte ik in 2016 een oude Mercedes bus aan die ik omtoverde tot een gezellige praktijk op wielen (de Coach Cabin) waar vanuit ik mensen coach op mooie plekken in de natuur.

Met mijn man en 2 kinderen woon ik in den Ilp (een klein plaatsje onder de rook van Amsterdam) waar we een piepklein kerkje beheren. Daar geven we liefdesworkshops voor stellen, gebaseerd op ACT en geven we vorm aan een plek waar mensen welkom zijn voor zingeving, inspiratie en naastenliefde. Ik speel viool, houd van muziek, ben graag in de natuur, verslind boeken, houd van mensen ont-moeten, dansen en bakken.

Mijn ervaring met ACT

Na vele opleidingen en cursussen ontdekte ik in 2012 ACT. ACT is voor mij de kapstok waar alles samenvalt van wat ik weet, ervaar en waar ik voor en achter staat. Waar theorie en praktijk hand in hand gaan en een combinatie van hoofd&hart&handen wordt aangesproken. De vertaling die Monique maakte met haar model voor kinderen, ACT4kids, is niet alleen prachtig, maar ook praktisch en leent zich uitstekend om spelen-der-wijs kinderen en jongeren levensvaardigheden aan te leren.

Na zelf vele cursussen en workshops in ACT te hebben gevolgd, leid ik sinds een aantal jaar coachende professionals op in ACT. Om mijn kennis en kunde rondom ACT te verdiepen en andere begeleiders met deze levenskunst te inspireren schreef ik met een collega een boek over Coachen met ACT (juni, 2021). Ik ben lid van de ACBS-BeNe en geregistreerd als CRKBO-docent.


Judith van Langevelde – trainer

Als je opgroeit in een familie met ondernemers en je op de middelbare school goed blijkt in economie ligt de studie Bedrijfseconomie voor de hand. Begin jaren negentig vertrek ik uit een klein dorp in Zeeland om in Rotterdam te gaan wonen en te studeren. De logica achter een financiĂ«le administratie is voor mij glashelder. Het leek me heerlijk om bedrijven te helpen met het op orde krijgen van hun administratie en financiĂ«le organisatie. Na mijn studie werkte ik als accountant en consultant. Al snel bleek dat ik in plaats van controleren en adviseren liever bezig was met het bieden van een luisterend oor aan medewerkers en collega’s en was ik geĂŻnteresseerd in hoe ze omgingen met hun ambities, en uitdagingen. Als ik daar toch mijn werk eens van kon maken…

Ik volgde een coachingsopleiding en startte naast mijn baan een eigen coachingspraktijk en gaf trainingen. Ik werd moeder en mijn interesse in de psychologie van de mens werd groter en groter. Ik besluit het roer om te gooien en schrijf me opnieuw in als student aan de Erasmus Universiteit. Ditmaal om psychologie te studeren. Waar ik bij de studie bedrijfseconomie wist dat ik dit goed kon, voelde ik bij psychologie dat dit was wat ik wilde doen.

De rode draad; helpen bij het scheppen van orde in de chaos. Ik had alleen even tijd nodig om te beseffen dat ik mensgericht wil werken in plaats van organisatiegericht. Een voordeel is wel dat ik nog steeds met plezier de financiĂ«le  administratie van de praktijk doe.

In mijn vrije tijd spreek ik graag af met vrienden. Samen eten (mijn man kookt graag en heerlijk) en gewoon samen zijn. Daar geniet ik erg van. Iedere dag wandel ik tussen mijn afspraken door een uur met de hond. En dat terwijl ik geen hond wilde ;-). Heerlijk om even tot rust te komen. In de zomervakantie ga ik graag naar Zeeland. Als ik de duinen overloop en de zee zie en ruik, dan ben ik thuis. De kinderen zijn ondertussen pubers en jong volwassen. Niets leuker om ze te zien opgroeien tot wie ze zijn, en niets moeilijker (soms) om ze daarbij hun eigen keuzes te laten maken. Volg je hart is wat ik ze mee wil geven. Mijn verstand wil zich er alleen graag af en toe mee bemoeien…

Mijn ervaring met ACT

Tijdens m’n studie kinderpsychologie raakte ik geïnteresseerd in het gedachtengoed. Niet proberen de gedachten te veranderen, maar je anders tot je gedachten verhouden. Ik vond het een bevrijding, voor mezelf en in de therapeutische setting.

Ik volgde de ACT opleiding en daarna ACT4KIDS. Ook heb ik de cursus Actief Opvoeden en ACT your Way gedaan. Dagelijks gebruik ik de metaforen, leer ik over het hoofd van mijn cliënten (en mijn eigen hoofd), voel ik met cliënten mee en voer ik waardevolle gesprekken. Met kinderen kan ik mijn creativiteit loslaten om de ACT therapie vorm te geven.


Yumika Lecluyze – trainer

Na een master-opleiding als violiste aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en als kunsthistorica aan de Vrije Universiteit Brussel ging ik aan de slag als socio-emotioneel begeleider in het middelbaar onderwijs. Ik deed er heel veel ervaring op maar ontdekte er vooral waar mijn hart echt ligt. Het luisteren naar, praten met en coachen van kinderen en jongeren is mijn grote passie.

Na het afronden van een opleiding ‘Kinder- en Jeugdpsychotherapie’ en een opleiding ‘Integratief Coachen’ leerde ik ACT kennen. Ik schreef me in voor de ACT-basis-module bij Monique Samsen. Niet veel later volgde ik ook de ‘ACT4kids’-opleiding en een ‘ACT in Coaching’-opleiding bij Floor Reeze.

Een hele wereld ging voor me open en ik voelde dat ik de juiste taal had gevonden om te doen waar ik al zolang van droomde: ik startte met mijn eigen praktijk ‘Elephants and Cats’ in Brussel. Als je me daar niet treft, vind je me als violiste bij het SunsunSun String Orkestra terug op podia in BelgiĂ« en Nederland. Mijn gezin is mijn fonkelteam en in mijn schatkist zitten tulpen, berg-en strandwandelingen, Johannes Sebastian Bach en sushi.

Mijn ervaring met ACT

Ik ervaar ACT als een onuitputtelijke schat aan tools en inspirerende metaforen.
Tijdens mijn sessies inspireren kinderen me steeds weer tot nieuwe beelden en werkvormen. Een fantastisch ACT-pretpark – met piekertreinen, boze botsauto’s, bewonderbomen en angstrollercoasters – vormde zich in mijn hoofd waar ik kinderen en jongeren in mijn praktijk mee naartoe neem. Hoewel we op school alles leren over de werking van het menselijk lichaam, leren we weinig of niets over hoe we onze geest gezond en flexibel kunnen houden
 Daarom wens ik elk kind en elke jongere een ACT4kids traject toe.


Nanouk van Tol – trainer

“Op een dag word je geboren, en langzaam word je groot. Er komt ook nog gegarandeerd een dag dan ga je dood. Daartussen mag je leven, dat is alles wat je kan. Maar al duurt het even, we maken er iets van!” (Pater Moeskroen, Dansen)

Een jaar of 35 geleden was er een meisje dat poppendokter wilde worden en 25 jaar geleden wist ze zeker dat het tandarts voor bange mensen moest worden. Maar het werden een studie psychologie en Nederlandse gebarentaal die samen mijn eerste vakgerelateerde liefde (voor de invloed van taalontwikkeling op het kind) veroorzaakten.

Na een postacademische studie tot orthopedagoog-generalist en ruim 10 jaar werkzaam te zijn geweest in de gehandicaptenzorg en het onderwijs maakte ik de switch naar een managementfunctie. Ook daar kon ik van genieten, maar ondanks dat ik mijn werk met plezier uitvoerde, merkte ik dat mijn hart nog maar weinig sprongetjes maakte.

Ik besloot het leidinggeven vaarwel te zeggen, om tijd te krijgen om mijn eigen passies te herontdekken. Ik ben als orthopedagoog-generalist gaan werken in een kleinschalige praktijk (Praktijk Zij aan Zij), waar ik sindsdien met veel plezier werk als behandelaar en diagnosticus. Doordat ik minder ben gaan werken ontstond er ruimte om te ontdekken waar ik gelukkig van word. Ik ontdekte dat ik geniet van het doen van heel veel verschillende dingen, bij voorkeur tegelijkertijd. Dat ik wil leven en genieten in het moment met een oog op de toekomst en altijd met de inzet van humor. En dat ik oprecht geniet van kennisoverdracht. In de praktijk betekent dit dat ik mijn werkzame bestaan nu afwisselend invul met cliĂ«nten, supervisie (vaak op basis van ACT), praktijkopleider zijn voor orthopedagoog-generalisten, lesgeven bij de orthopedagoog-generalisten opleiding en dus ook bij ACT4kids.  Ik ben BIG-geregistreerd (39926909431) en lid van de NVO. Ik ben een mazzelkont.

Als ik niet werk (en er blijft wonderwel echt nog veel tijd over) breng ik het liefst tijd door met mijn kinderen en man, sta ik op de improvisatietheatervloer met Rechts van het Midden of squash ik. Daarnaast ben ik vrijwillig bestuurslid van stichting de Kap, een organisatie voor vrijwilligerswerk, mantel- en palliatieve zorg. Graag eet ik met mijn familie, drink ik een gin tonic met vrienden of haak ik een deken terwijl ik naar een film kijk waarbij ze elkaar allemaal proberen neer te schieten maar niemand iets raakt. Had ik al gezegd dat ik een mazzelkont ben?

Mijn ervaring met ACT

Toen ik in 2018 de overstap maakte naar het behandelende werk, was ACT de eerste behandelmethodiek waar ik indook. Voor zover dat kan met een behandelmethode was ik op slag verliefd. Mijn kijk op het leven werd samengevat in iets wat dan ook nog een evidence based methodiek is. Naast dat ik het direct veelvuldig ben gaan gebruiken binnen de supervisie die ik geef en dat ik ben gaan lezen, ben ik in de leer gegaan bij Monique. Ik zocht een praktische opleiding voor het werken met ACT met kinderen en die vond ik. Ik had geen betere plek kunnen treffenwant hier ontmoette ik gelijkgestemden, mensen die allemaal op authentieke wijze hun hart proberen te volgen. Iets met mazzelkont 🙂


Mariska de Wolf – trainer

Als GZ-psycholoog werk ik in een kleinschalige praktijk in regio Nijmegen met kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

PrivĂ© woon ik samen met mijn kat Catootje, en als we niet in Nijmegen zijn, gaan we naar mijn vriend in Den Bosch, die overigens ook graag in Nijmegen vertoeft.  ‘Mensen’, dieren en groen, uit deze 3 dingen bestaat het grootste deel van mijn hart 😊. ‘Mensen’ in bredere context: psychologie, de menselijke geest (filosofie, kunst/cultuur) en in smallere context: ‘mijn’ mensen (vriend(innen), familie). Van dieren staat de (mijn) kat op 1, maar eigenlijk bijna alle dieren kunnen wel op mijn interesse rekenen. In het groen ga ik graag wandelen, fietsen, zwemmen, kamperen
 en duurzaamheid en milieubewustzijn vind ik belangrijk. Yoga, muziek en lekker eten zijn liefhebberijen.

Van origine ben ik orthopedagoog (afgestudeerd aan de universiteit van Nijmegen in 2004) en koos ik voor de richting gezin en gedrag. Ik heb lange tijd in een (SGGZ-)setting voor complexere en langdurigere zorg gewerkt in een multidisciplinair team met o.a. speltherapeuten, gezinstherapeuten en psychiater, sindsdien heb ik de overstap gemaakt naar de kortdurende zorg (basis GGZ), wat vooral samenhing met de kans om als ZZP-er aan de slag te gaan en me los te kunnen maken van de prestatiedruk die ik ervaarde in de reguliere GGZ. Nu ik als zelfstandige mijn eigen tijd en dag mag indelen, voel ik me vrijer en meer energiek gedurende mijn werkdag, en daar ben ik super blij mee! Op deze manier kan ik mensen helpen op de manier die voor mij goed voelt.

Mijn ervaring met ACT

ACT kwam op mijn pad toen ik een tijd niet lekker in mijn vel zat. Ik had er al eens van gehoord, en was er wat sceptisch over. Van een hulpverlener kreeg ik wat ‘leesvoer’ en opdrachten mee, die ik met de nodige scepsis doornam, maar hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik gefascineerd raakte. In eerste instantie door de boeken van Gijs Jansen, maar toen ik besloot om de cursus ACT4kids te volgen bij Monique, was ik helemaal verkocht. Ik voelde me dan ook zeer vereerd toen Monique me uitnodigde om bij de ‘ACT4kids bende’ aan te sluiten! Ik geniet enorm van de filosofie, de creativiteit, vrijheid en flexibiliteit die voor mij horen bij ACT4kids.

Het werken met dieren, tekeningen, en steeds weer bedenken van passende metaforen samen met kinderen en jongeren is heel erg leuk, en ik merk dat het hen erg aanspreekt. 

Daarnaast spreekt de ‘gezamenlijkheid’ me enorm aan: we zijn allemaal mensen, en allemaal komen we hobbels, obstakels en hindernissen tegen op ons levenspad, en heeft ons rugzakje zich gevuld met bagage. Buiten onszelf, en in onszelf. Daarin verschillen cliĂ«nten en hulpverleners niet van elkaar, en we hoeven deze obstakels en bagage ook niet ‘uit de weg te ruimen’. We kunnen gewoon op weg gaan, MET bagage, en onze weg zoeken, door, over, langs die obstakels. Met vallen en opstaan. Wat een opluchting dat al die ‘niet helpende gedachten’ er gewoon mogen zijn, en dat niet alleen ik ze blijk te hebben, maar dat eigenlijk iedereen ze heeft (op zijn eigen manier).

Een andere prachtige toevoeging van ACT(4kids) in mijn persoonlijke en professionele leven, is het contact maken met dat wat je echt graag wilt en belangrijk vindt (het hart/je waarden). Door dit helder te krijgen, wordt therapie geen ‘trucje’ of iets met een uitkomst die vooraf bepaald is in goed/fout, gezond of ongezond, maar wordt er gewerkt aan datgene wat er echt toe doet voor de cliĂ«nt. Zo enorm belangrijk!


Zelfstandig met ACT4kids aan de slag? In december 2016 is het boek Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren uitgekomen via uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum. Het boek geeft je handvatten waarmee je kinderen kunt leren hun hart te volgen, ondanks de onvermijdelijke hindernissen die ze onderweg tegenkomen.

Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Je kunt Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren hier bestellen.