Het ACT4kids team

Ik ben zo blij dat er sinds het boek in 2017 en de start van de eerste trainingen in 2018 al zoveel leerkrachten, paardencoaches, fysiotherapeuten, orthopedagogen, vaktherapeuten, logopedisten.. ACT4kids inzetten om kinderen en jongeren te helpen hun hart te volgen.
Ook ACT4kids zelf is gegroeid: we zijn nu met een hele bende 🙂 en hopen je binnenkort in het echt te ontmoeten!


Monique Samsen – oprichter

Ik ben psycholoog en beeldend therapeut en werk als zodanig in een kleine eigen praktijk in Arnhem waar ik kinderen, jongeren en volwassenen zie. Daarnaast geef ik trainingen aan psychologen, orthopedagogen en andere coaches, therapeuten en begeleiders in Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en hoe je dat toepast bij kinderen en jongeren middels ACT4kids. Tegelijkertijd blijf ik het model aanscherpen en uitbreiden met werkbladen en andere therapeutische hulpmiddelen. Ik doe dit het liefst in samenwerking met mijn cliënten en therapeuten: van jullie leer ik elke keer weer zoveel!

In mijn vrije tijd trek ik graag de natuur in om te fotograferen, kook ik, lees ik romans of over geschiedenis, cultuur, architectuur, techniek, teken ik graag en houd ik ervan om korte verhalen of columns te schrijven. Maar het aller-allerliefst zet ik de muziek aan om te dansen en keihard mee te zingen!

Mijn ervaring met ACT

Tijdens de studie Klinische Psychologie wees hoogleraar Hubert de Meij mij in 2003 op Acceptance and Commitment Therapy (ACT). De manier waarop hij met een gigantische twinkeling in zijn ogen sprak over deze toen nog zo onbekende methodiek, maakte mij nieuwsgierig. Ik leerde dat ik de onzekerheid over mezelf die tot dan toe zo sterk mijn leven bepaalde niet hoefde kwijt te raken om toch mijn hart te kunnen volgen. Was me dit maar geleerd, toen ik nog kind was..

Ik schreef mijn masterthesis over ACT bij jongeren met een depressie en werkte daarna ook veel met kinderen en jongeren. Door ACT te vertalen naar een zeer toepasbaar model (ACT4kids!) dat ook bij kinderen en jongeren aansloot, kan ik hen nu dat meegeven waar ik zelf nu ook zoveel aan had en heb. Het leven kent diepe donkere whaaa-wouden, ook het mijne. Als je stilzit in het donker dan ontdek je dat je meer gaat zien, dan je ooit had gedacht.

ren daarna volgde ik meerdere workshops en trainingen in ACT (van o.a. Kelly Wilson, Matthieu Villatte, Robyn Walser, Louise Hayes, Russ Harris) maar blijf me uiteraard ook scholen en verdiepen in andere methodieken en wetenschappelijke ontwikkelingen op verschillende gebieden van de psychologie. Ik ben lid van het NIP, ACBS (en de Nederlandstalige dochtervereniging ACBS-BeNe) en de NOBTRA.


Eva de Vries – business manager

Samen met mijn man en dochter woon ik in het prachtige dorp Baarn, in een oud huis dat we zelf renoveren. Met mijn groene vingers tuinier ik graag en ik ben gek op bloemen.

Ik ben een echte Bourgondiër die dol is op heerlijk eten met een goed glas wijn. Het liefst ga ik erop uit in de natuur. Ik ben vaak in de omringende bossen op de Lage Vuursche te vinden. Andere culturen leer ik graag kennen tijdens onze reizen en ik droom van een lange reis maken met mijn gezin!

Ik werk met veel liefde en plezier voor ACT4kids en draag er graag aan bij om zoveel mogelijk mensen hun hart te laten volgen. Nog niet zo lang geleden ben ik hier zelf bewust van geworden en volgde ik mijn hart door een eigen bedrijf te starten als Business Manager & Virtueel Assistent.

Ik geniet van veel contact met mensen en om écht iets voor anderen te kunnen betekenen.
Mijn passie is organiseren en ik schep graag orde, structuur en overzicht.
Heb je een vraag, of wil je meer weten over onze ACT4kids trainingen?

Wij helpen je graag verder!


Corry van Ginhoven – Chief Happiness Officer

Mijn naam is Corry van Ginhoven en ik ben moeder van Fiene (aug 2009-nov 2009) en Teun (2012) en partner van Martijn. Ik ben opgegroeid in Sassenheim, midden in de prachtige Bollenstreek, en woon daar nog steeds heel erg naar mijn zin.

Ik vind het belangrijk om te genieten van het leven en daarbij automatisch ook van onze vrienden en familie. Ik vind het heerlijk om mezelf te verdiepen in gezonde voeding en een gezonde, vooral ook positieve levensstijl. Een gezonde dosis nieuwsgierigheid en humor zijn mij niet vreemd. Verder ben ik graag buiten, hou ik van lekkere thee en koffie, zelfgemaakt bananenbrood, smoothies, sporten, yoga, social media en ben ik dol op het luisteren van muziek (oa Milow en P!nk).

Na een lange carrière bij een bank is het roer om gegaan en ben ik in 2019 als ZZP’er aan de slag gegaan. Nog voordat ik de opleiding aan VA-school had afgerond, hadden de eerste opdrachtgevers zich al gemeld. Een groter compliment kon ik niet krijgen. Ik heb mijn ‘why’ gevonden; ondernemers ondersteunen, samenwerken en toch mijn eigen plan maken, elkaar motiveren en inspireren en daardoor meer balans creëren in mijn eigen leven, maar ook in dat van de ondernemer.
Miss Supportive was “geboren”.

Sinds juli 2021 ben ik onderdeel van het flow-team van ACT4Kids (vnl. klantenservice en backoffice) en hoop ik zo bij te kunnen dragen aan de prachtige missie van ACT4Kids; kinderen leren hun hart te volgen en de hindernissen die zij daarbij tegenkomen te nemen zoals ze zijn.


Serge Jansen – Master of Systems

Opgegroeid met een broer in de Liemers waar je vooral leert je hoofd niet boven het maaiveld uit te steken en normaal te doen. Als kind in de jaren 80 heel veel bezig geweest met techniek en gereedschap zoals allerlei elektronica, computers, sleutelen aan benzinemotoren, zagen, boren, timmeren. Dingen maken en doen met je handen en verstand vond ik heel belangrijk en leuk, maar ook veel bewegen, buiten zijn en lol hebben met vrienden. Dat is feitelijk nooit veranderd.

Mijn loopbaan begon in de fotografie, fotograferen, het ontwikkelen en afdrukken van foto’s. Nadat ik een opleiding bij IBM heb gevolgd ben ik de ICT ingerold als applicatieontwikkelaar en heb gewerkt bij grote banken en verzekeraars, maar ook bij wat kleinere softwareontwikkelaars/webdesigners die gericht waren op het MKB.

Belangrijkste zaken waar ik mij nu mee bezig houd is doen wat ik graag wil, het liefst in gezelschap en samenzijn met mensen bij wie ik graag wil zijn en vanzelfsprekend andersom ook. Veel plezier hebben en niet altijd houden aan de geijkte paden. Als je het graag wil doen dan moet je het doen is mijn visie. Gelukkig is mijn leefsituatie zo ingericht dat het mogelijk is om dat ook te kunnen doen samen met mijn zoon en vriendin en dat lukt ook buitengewoon goed.
Ik wil alleen nog een keer het motorrijden opnieuw oppakken..


Sien Verbeeck – trainer

2017 startte ik mijn eigen praktijk in Hasselt (België), waar ik kinderen, jongeren en volwassenen begeleid om te doen wat hun hart fluistert. Hiervoor maak ik gebruik van Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en de inzichten uit Relational Frame Theory(RFT) die de bril vormen waardoor ik het gedrag van mijn cliënten bekijk. 

Omdat ik zo enthousiast ben over ACT, geef ik hier ook trainingen in aan psychologen, orthopedagogen, coaches, therapeuten en leerkrachten. 

Hoewel zeer enthousiast over wat ik mag doen in mijn professionele leven, geniet ik daarnaast ook van  tijd doorbrengen met mijn 2 zonen. Als wij doen wat ons hart fluistert vind je ons terug met een boek, in de natuur, als knutselend, in de keuken, bij een of andere voorstelling,… . Als we kunnen, gaan we op city-trip en zonder mijn zonen leef ik me samen met vrienden uit op festivals.

Mijn ervaring met ACT

ACT en ging naar het congres “De Jeugd van Tegenwoordig”in Veenendaal. Dit inspireerde me zo dat ik zowat alles volgde wat je kon volgen rond het werken met ACT en kinderen/jongeren in België en Nederland, waaronder de 6-daagse training ACT4Kids bij Monique Samsen. Onmiddellijk na de training bij Monique startte ik met een collega met het organiseren van groepjes ACT4kids. Dat was wel heel erg doen wat mijn hart fluistert!

Sindsdien ben ik me blijven verdiepen in ACT bij kinderen en jongeren, zowel via literatuur als via het volgen van internationale workshops  zoals een 2-daagse training van Louise Hayes in Londen en een online traject “Stuff that’sloud. ACT and OCD” bij Lisa Coyne and Ben Sedley.

Ik heb een erkenning van- De psychologencommissie (erkenningsnummer: 822117065)- Visum klinische psychologie (erkenningsnummer: 283683). Ik ben lid van:- Belgische Federatie voor Psychologen- Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen- Vlaamse Vereniging van School Psychologen- ACBS-BeNe- ACBS.

Tot slot ben ik bestuurslid bij ACBS-BeNe (http://www.acbsbene.com)


Jaantje Thiadens – trainer

Na mijn VWO-diploma op zak te hebben, zocht ik naar een opleiding waar ik zowel wijzer als vaardiger mee zou worden, waar theorie en praktijk hand in hand gingen. Ik wilde de mensheid  beter leren begrijpen en vaardigheden leren die mij altijd van pas zouden kunnen komen; leren presenteren, iets ingewikkelds tot de kern brengen, creëren en ontwikkelen, leidinggeven en motiveren.

In 2000 studeerde ik af als docente Geschiedenis. Ik ging lesgeven en merkte in mijn rol van mentor dat mijn hart lag bij het begeleiden van jongeren die vastliepen. Ik deed de Master Special Educational Needs en werkte 15 jaar als remedial teacher en leerlingbegeleider op verschillende middelbare scholen. In 2010 richtte ik mijn coachpraktijk Bureau Jaan- voorheen het Leerpunt op, waarin ik sindsdien jongeren en volwassenen ondersteun in het ontwikkelen van hun levensvaardigheden. Daarbij schafte ik in 2016 een oude Mercedes bus aan die ik omtoverde tot een gezellige praktijk op wielen (de Coach Cabin) waar vanuit ik mensen coach op mooie plekken in de natuur.

Met mijn man en 2 kinderen woon ik in den Ilp (een klein plaatsje onder de rook van Amsterdam) waar we een piepklein kerkje beheren. Daar geven we liefdesworkshops voor stellen, gebaseerd op ACT en geven we vorm aan een plek waar mensen welkom zijn voor zingeving, inspiratie en naastenliefde. Ik speel viool, houd van muziek, ben graag in de natuur, verslind boeken, houd van mensen ont-moeten, dansen en bakken.

Mijn ervaring met ACT

weet, ervaar en waar ik voor en achter staat. Waar theorie en praktijk hand in hand gaan en een combinatie van hoofd&hart&handen wordt aangesproken. De vertaling die Monique maakte met haar model voor kinderen, ACT4kids, is niet alleen prachtig, maar ook praktisch en leent zich uitstekend om spelen-der-wijs kinderen en jongeren levensvaardigheden aan te leren.

Na zelf vele cursussen en workshops in ACT te hebben gevolgd, leid ik sinds een aantal jaar coachende professionals op in ACT. Om mijn kennis en kunde rondom ACT te verdiepen en andere begeleiders met deze levenskunst te inspireren schreef ik met een collega een boek over Coachen met ACT (juni, 2021). Ik ben lid van de ACBS-BeNe en geregistreerd als CRKBO-docent.


Judith van Langevelde – trainer

Als je opgroeit in een familie met ondernemers en je op de middelbare school goed blijkt in economie ligt de studie

Bedrijfseconomie voor de hand. Begin jaren negentig vertrek ik uit een klein dorp in Zeeland om in Rotterdam te gaan wonen en te studeren. De logica achter een financiële administratie is voor mij glashelder. Het leek me heerlijk om bedrijven te helpen met het op orde krijgen van hun administratie en financiële organisatie. Na mijn studie werkte ik als accountant en consultant. Al snel bleek dat ik in plaats van controleren en adviseren liever bezig was met het bieden van een luisterend oor aan medewerkers en collega’s en was ik geïnteresseerd in hoe ze omgingen met hun ambities, en uitdagingen. Als ik daar toch mijn werk eens van kon maken…

Ik volgde een coachingsopleiding en startte naast mijn baan een eigen coachingspraktijk en gaf trainingen. Ik werd moeder en mijn interesse in de psychologie van de mens werd groter en groter. Ik besluit het roer om te gooien en schrijf me opnieuw in als student aan de Erasmus Universiteit. Ditmaal om psychologie te studeren. Waar ik bij de studie bedrijfseconomie wist dat ik dit goed kon, voelde ik bij psychologie dat dit was wat ik wilde doen.

De rode draad; helpen bij het scheppen van orde in de chaos. Ik had alleen even tijd nodig om te beseffen dat ik mensgericht wil werken in plaats van organisatiegericht. Een voordeel is wel dat ik nog steeds met plezier de financiële  administratie van de praktijk doe.

In mijn vrije tijd spreek ik graag af met vrienden. Samen eten (mijn man kookt graag en heerlijk) en gewoon samen zijn. Daar geniet ik erg van. Iedere dag wandel ik tussen mijn afspraken door een uur met de hond. En dat terwijl ik geen hond wilde ;-). Heerlijk om even tot rust te komen. In de zomervakantie ga ik graag naar Zeeland. Als ik de duinen overloop en de zee zie en ruik, dan ben ik thuis. De kinderen zijn ondertussen pubers en jong volwassen. Niets leuker om ze te zien opgroeien tot wie ze zijn, en niets moeilijker (soms) om ze daarbij hun eigen keuzes te laten maken. Volg je hart is wat ik ze mee wil geven. Mijn verstand wil zich er alleen graag af en toe mee bemoeien…

Mijn ervaring met ACT

Tijdens m’n studie kinderpsychologie raakte ik geïnteresseerd in het gedachtegoed. Niet proberen de gedachten te veranderen, maar je anders tot je gedachten verhouden. Ik vond het een bevrijding, voor mezelf en in de therapeutische setting.

Ik volgde de ACT opleiding en daarna ACT4kids. Ook heb ik de cursus Actief Opvoeden en ACT your Way gedaan. Dagelijks gebruik ik de metaforen, leer ik over het hoofd van mijn cliënten (en mijn eigen hoofd), voel ik met cliënten mee en voer ik waardevolle gesprekken. Met kinderen kan ik mijn creativiteit loslaten om de ACT therapie vorm te geven.


Yumika Lecluyze – trainer

Na een master-opleiding als violiste aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en als kunsthistorica aan de Vrije Universiteit Brussel ging ik aan de slag als socio-emotioneel begeleider in het middelbaar onderwijs. Ik deed er heel veel ervaring op maar ontdekte er vooral waar mijn hart echt ligt. Het luisteren naar, praten met en coachen van kinderen en jongeren is mijn grote passie.

Na het afronden van een opleiding ‘Kinder- en Jeugdpsychotherapie’ en een opleiding ‘Integratief Coachen’ leerde ik ACT kennen. Ik schreef me in voor de ACT-basis-module bij Monique Samsen. Niet veel later volgde ik ook de ‘ACT4kids’-opleiding en een ‘ACT in Coaching’-opleiding bij Floor Reeze.

Een hele wereld ging voor me open en ik voelde dat ik de juiste taal had gevonden om te doen waar ik al zolang van droomde: ik startte met mijn eigen praktijk ‘Elephants and Cats’ in Brussel. Als je me daar niet treft, vind je me als violiste bij het SunsunSun String Orkestra terug op podia in België en Nederland. Mijn gezin is mijn fonkelteam en in mijn schatkist zitten tulpen, berg-en strandwandelingen, Johannes Sebastian Bach en sushi.

Mijn ervaring met ACT

Ik ervaar ACT als een onuitputtelijke schat aan tools en inspirerende metaforen.
Tijdens mijn sessies inspireren kinderen me steeds weer tot nieuwe beelden en werkvormen. Een fantastisch ACT-pretpark – met piekertreinen, boze botsauto’s, bewonderbomen en angstrollercoasters – vormde zich in mijn hoofd waar ik kinderen en jongeren in mijn praktijk mee naartoe neem. Hoewel we op school alles leren over de werking van het menselijk lichaam, leren we weinig of niets over hoe we onze geest gezond en flexibel kunnen houden… Daarom wens ik elk kind en elke jongere een ACT4kids traject toe.


Nanouk van Tol – trainer

“Op een dag word je geboren, en langzaam word je groot. Er komt ook nog gegarandeerd een dag dan ga je dood. Daartussen mag je leven, dat is alles wat je kan. Maar al duurt het even, we maken er iets van!” (Pater Moeskroen, Dansen)

Een jaar of 35 geleden was er een meisje dat poppendokter wilde worden en 25 jaar geleden wist ze zeker dat het tandarts voor bange mensen moest worden. Maar het werden een studie psychologie en Nederlandse gebarentaal die samen mijn eerste vakgerelateerde liefde (voor de invloed van taalontwikkeling op het kind) veroorzaakten.

Na een postacademische studie tot orthopedagoog-generalist en ruim 10 jaar werkzaam te zijn geweest in de gehandicaptenzorg en het onderwijs maakte ik de switch naar een managementfunctie. Ook daar kon ik van genieten, maar ondanks dat ik mijn werk met plezier uitvoerde, merkte ik dat mijn hart nog maar weinig sprongetjes maakte.

Ik besloot het leidinggeven vaarwel te zeggen, om tijd te krijgen om mijn eigen passies te herontdekken. Ik ben als orthopedagoog-generalist gaan werken in een kleinschalige praktijk (Praktijk Zij aan Zij), waar ik sindsdien met veel plezier werk als behandelaar en diagnosticus. Doordat ik minder ben gaan werken ontstond er ruimte om te ontdekken waar ik gelukkig van word. Ik ontdekte dat ik geniet van het doen van heel veel verschillende dingen, bij voorkeur tegelijkertijd. Dat ik wil leven en genieten in het moment met een oog op de toekomst en altijd met de inzet van humor. En dat ik oprecht geniet van kennisoverdracht. In de praktijk betekent dit dat ik mijn werkzame bestaan nu afwisselend invul met cliënten, supervisie (vaak op basis van ACT), praktijkopleider zijn voor orthopedagoog-generalisten, lesgeven bij de orthopedagoog-generalisten opleiding en dus ook bij ACT4kids.  Ik ben BIG-geregistreerd (39926909431) en lid van de NVO. Ik ben een mazzelkont.

Als ik niet werk (en er blijft wonderwel echt nog veel tijd over) breng ik het liefst tijd door met mijn kinderen en man, sta ik op de improvisatietheatervloer met Rechts van het Midden of squash ik. Daarnaast ben ik vrijwillig bestuurslid van stichting de Kap, een organisatie voor vrijwilligerswerk, mantel- en palliatieve zorg. Graag eet ik met mijn familie, drink ik een gin tonic met vrienden of haak ik een deken terwijl ik naar een film kijk waarbij ze elkaar allemaal proberen neer te schieten maar niemand iets raakt. Had ik al gezegd dat ik een mazzelkont ben?

Mijn ervaring met ACT

Toen ik in 2018 de overstap maakte naar het behandelende werk, was ACT de eerste behandelmethodiek waar ik indook. Voor zover dat kan met een behandelmethode was ik op slag verliefd. Mijn kijk op het leven werd samengevat in iets wat dan ook nog een evidence-based methodiek is. Naast dat ik het direct veelvuldig ben gaan gebruiken binnen de supervisie die ik geef en dat ik ben gaan lezen, ben ik in de leer gegaan bij Monique. Ik zocht een praktische opleiding voor het werken met ACT met kinderen en die vond ik. Ik had geen betere plek kunnen treffen want hier ontmoette ik gelijkgestemden, mensen die allemaal op authentieke wijze hun hart proberen te volgen. Iets met mazzelkont 🙂


Mariska de Wolf – trainer

Als GZ-psycholoog werk ik in een kleinschalige praktijk in regio Nijmegen met kinderen, jongeren en jongvolwassenen.

Privé woon ik samen met mijn kat Catootje, en als we niet in Nijmegen zijn, gaan we naar mijn vriend in Den Bosch, die overigens ook graag in Nijmegen vertoeft.  ‘Mensen’, dieren en groen, uit deze 3 dingen bestaat het grootste deel van mijn hart ?. ‘Mensen’ in bredere context: psychologie, de menselijke geest (filosofie, kunst/cultuur) en in smallere context: ‘mijn’ mensen (vriend(innen), familie). Van dieren staat de (mijn) kat op 1, maar eigenlijk bijna alle dieren kunnen wel op mijn interesse rekenen. In het groen ga ik graag wandelen, fietsen, zwemmen, kamperen… en duurzaamheid en milieubewustzijn vind ik belangrijk. Yoga, muziek en lekker eten zijn liefhebberijen.

Van origine ben ik orthopedagoog (afgestudeerd aan de universiteit van Nijmegen in 2004) en koos ik voor de richting gezin en gedrag. Ik heb lange tijd in een (SGGZ-)setting voor complexere en langdurigere zorg gewerkt in een multidisciplinair team met o.a. speltherapeuten, gezinstherapeuten en psychiater, sindsdien heb ik de overstap gemaakt naar de kortdurende zorg (basis GGZ), wat vooral samenhing met de kans om als ZZP-er aan de slag te gaan en me los te kunnen maken van de prestatiedruk die ik ervaarde in de reguliere GGZ. Nu ik als zelfstandige mijn eigen tijd en dag mag indelen, voel ik me vrijer en meer energiek gedurende mijn werkdag, en daar ben ik super blij mee! Op deze manier kan ik mensen helpen op de manier die voor mij goed voelt.

Mijn ervaring met ACT

ACT kwam op mijn pad toen ik een tijd niet lekker in mijn vel zat. Ik had er al eens van gehoord, en was er wat sceptisch over. Van een hulpverlener kreeg ik wat ‘leesvoer’ en opdrachten mee, die ik met de nodige scepsis doornam, maar hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik gefascineerd raakte. In eerste instantie door de boeken van Gijs Jansen, maar toen ik besloot om de cursus ACT4kids te volgen bij Monique, was ik helemaal verkocht. Ik voelde me dan ook zeer vereerd toen Monique me uitnodigde om bij de ‘ACT4kids bende’ aan te sluiten! Ik geniet enorm van de filosofie, de creativiteit, vrijheid en flexibiliteit die voor mij horen bij ACT4kids.

Het werken met dieren, tekeningen, en steeds weer bedenken van passende metaforen samen met kinderen en jongeren is heel erg leuk, en ik merk dat het hen erg aanspreekt. 

Daarnaast spreekt de ‘gezamenlijkheid’ me enorm aan: we zijn allemaal mensen, en allemaal komen we hobbels, obstakels en hindernissen tegen op ons levenspad, en heeft ons rugzakje zich gevuld met bagage. Buiten onszelf, en in onszelf. Daarin verschillen cliënten en hulpverleners niet van elkaar, en we hoeven deze obstakels en bagage ook niet ‘uit de weg te ruimen’. We kunnen gewoon op weg gaan, MET bagage, en onze weg zoeken, door, over, langs die obstakels. Met vallen en opstaan. Wat een opluchting dat al die ‘niet helpende gedachten’ er gewoon mogen zijn, en dat niet alleen ik ze blijk te hebben, maar dat eigenlijk iedereen ze heeft (op zijn eigen manier).

Een andere prachtige toevoeging van ACT(4kids) in mijn persoonlijke en professionele leven, is het contact maken met dat wat je echt graag wilt en belangrijk vindt (het hart/je waarden). Door dit helder te krijgen, wordt therapie geen ‘trucje’ of iets met een uitkomst die vooraf bepaald is in goed/fout, gezond of ongezond, maar wordt er gewerkt aan datgene wat er echt toe doet voor de cliënt. Zo enorm belangrijk!


Joyce Fehling – trainer

Ik ben Joyce Fehling, moeder van drie prachtige meiden. Mijn leven heeft aardig wat hobbels gekend. Ik voel mij een rijk mens die veel wijze mooie mensen mocht tegenkomen op haar pad. Ik heb van deze mensen veel vaardigheden mogen leren om hier mee om te gaan. Dit heeft mij geïnspireerd om mijzelf te ontwikkelen en opleidingen te volgen om anderen te mogen ondersteunen bij uitdagingen in het leven.

Ik ben dertien jaar werkzaam geweest in het onderwijs als leerkracht. Nu begeleid ik kinderen, ouders en leerkrachten bij hoogbegaafdheid. Ik werk op een Basisschool in Ridderkerk als specialist hoogbegaafdheid, daarnaast werk ik ook ambulant en vanuit mijn praktijk aan huis. Samen met het netwerk rondom de kinderen en met de kinderen zelf zoek ik naar een passende situatie voor deze kinderen. ACT is een van de methodieken die ik dagelijks inzet om de psychologische flexibiliteit te vergroten en vaardigheden aan te leren om weer mee te kunnen doen met de maatschappij.

In samenwerking met collega’s, kinderen, ouders en andere professionals werk ik naar een meer passende situatie, leer ik met de jongeren te  accepteren wat ze niet kunnen veranderen en leg ik de focus op het vergroten van die dingen die voor de kinderen, jongeren en ouders belangrijk zijn en waar de talenten liggen. Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Australian Labradoodle, Soof, die ik mag opleiden tot praktijkhond.

Ik mag mijn ACT reis nu verder vervolgen in het team van ACT4KIDS, iets waar ik veel passie, overgave en enthousiasme bij voel en waar ik erg trots op ben om onderdeel van te mogen zijn.

Mijn vrije tijd besteed ik graag aan mijn dochters, mijn ouders en honden, wandelen in de natuur, fotograferen, dierbare vriendinnen, koken, yoga, lezen, musea, wijn drinken, een goed gesprek voeren, suppen, skaten, fietsen door Rotterdam en ik ben vaak te vinden in mijn moestuin.


Hannah Verboom – trainer

Samen met mijn vriend en onze hond Boris woon ik aan het randje van de Veluwe in Ede. We zijn dan ook vaak met z’n drieën te vinden op de hei of in het bos voor een wandeling. Ik kan erg genieten van het buiten zijn, van fanatiek een spel spelen, dansen in de woonkamer, schatzoeken in kringloopwinkels en van spontane afspraken met vrienden, familie en (oude) bekenden. 

Als orthopedagoog werk ik met een klein fijn team in de specialistische GGZ. We dragen zorg voor het creëren van een huiselijke sfeer, zodat kinderen, jongeren en ouders zich zoveel als mogelijk op hun gemak kunnen voelen. Voor mij is het belangrijk om met aandacht oprecht contact te maken, samen te werken, nieuwsgierig te blijven. 

Mijn ervaring met ACT

In 2019 heb ik voor het eerst ACT ‘ontmoet’ en het was liefde op het eerste gezicht. Hoe meer ik ACT leerde kennen en toe ging passen, hoe groter de liefde en nieuwsgierigheid werden (en die blijven groeien). ACT4kids zie ik als een prachtige, praktische vertaling van ACT waardoor kinderen hier al op jonge leeftijd mee aan de slag kunnen. Er wordt veel gewerkt met dieren, metaforen en oefeningen. Dat maakt het werken met ACT4kids zo veelzijdig, creatief en actief. Een van de mooiste ontwikkeling die ik zie gebeuren bij kinderen en jongeren tijdens een ACT4kids-traject is dat er bij hen meer zelfcompassie ontstaat; er is niets mis met mij, ik ben goed zoals ik ben, ik mag lief zijn voor mezelf, voor mijn gedachten en gevoelens, zodat ik kan luisteren naar mijn hart en ervoor kan kiezen om mijn hartenpad te volgen. En aan dat proces mag ik als orthopedagoog samen met kinderen, jongeren en ouders werken, hoe fantastisch is dat!


Cynthia van der Linden – trainer

Ik ben Cynthia van der Linden (1973), geboren in Weesp,  uit Amsterdam afkomstig, wonend in Coevorden (Drenthe) sinds 10 jaar, met mijn zoon (8 jaar) en dochter (12 jaar).

Ik hou van een (sarcastische) grap, chocolade met hazelnoten of karamel, de natuur, fotografie, tijd doorbrengen met vrienden, sporten, vaak naar muziek luisteren en te dansen, veel te lachen en nog veel anders leuks! In al dat leuke en de mindere leuke dingen probeer ik te luisteren naar mijn hart en te doen wat werkt, in mijn dagelijks leven en in mijn werk, met de uitdagingen die hierbij horen (ACT).

Mijn ervaring met ACT

Mijn werkervaringen zijn breed en Jeugd(zorg) gerelateerd, zowel als manager, coördinator, ambassadeur, jeugdbeschermer en behandelaar. In 2019 werd ik gevraagd om in een praktijk voor jeugdhulp te komen werken. Hier kwam ik in aanraking met ACT. Tijdens de sessies in de praktijk merkte een collega van mij op dat mijn werkwijze overeenkomsten had met de ACT4kids methodiek.
Ik werd nieuwsgierig en ben de training bij Monique Samsen gaan volgen voor meer verdieping en handvatten om tot een gerichter doel en resultaat met de kinderen en hun ouders te kunnen komen. Om de mensen die bij je komen voor hulp iets te kunnen bieden wat zij de rest van hun leven kunnen gebruiken.

In mijn praktijk ontwikkel ik samen met kinderen (en ouders, school etc.) inzichten en geef ik handvatten mee. Om bijvoorbeeld andere keuzes te leren maken of wanneer iets niet lukt en er sprake is van verdriet of angst, dat dit een onderdeel van het leven is. Dat dit er ook mag zijn en hoe je dit met je mee kunt dragen. Met andere inzichten en de tools (metaforen en oefeningen), leren de kinderen (en ouders) op een andere manier naar hun uitdagingen te kijken en hun hart te volgen. Middels ACT4kids geef ik hen iets mee wat hen kan helpen in meerdere situaties in hun leven. En daar kan ik ontzettend van genieten!


Meike Brinks – trainer

Mensen ontmoeten en vanuit echt contact met ze oplopen, is wat mijn hart raakt. Het verhaal achter het verhaal ontdekken is wat ik graag doe.

Ik ben orthopedagoog en leerkracht en sinds kort werkzaam in de specialistische jeugd GGZ. Daarvoor heb ik jaren gewerkt in het speciaal onderwijs en de kinderrevalidatie. In mijn werk binnen de S-GGZ werk ik vaak met individuen of gezinnen. Maar niet voor niets ben ik ooit opgeleid als leerkracht en geniet ik ook enorm van het werken met groepen, de dynamiek, samen leren met en van elkaar.

Ik woon met mijn gezin in Zwolle en geniet van de stad en het buitenleven daaromheen. Daarnaast word ik blij van een goed restaurant, een lekker glas wijn en de zon in mijn gezicht. Erop uit trekken met mijn geliefden of vrienden doe ik graag, de natuur in of cultuur opsnuiven. Waar ik me uren in kan verliezen? Interieur! Het herinrichten van mijn huis of vintage schatten shoppen.

Mijn ervaring met ACT

ACT heeft regelmatig aan mijn deur geklopt op momenten dat ik zoekende was in zowel persoonlijke als professionele vraagstukken. Want het leven, hoe doe je dat? Op belangrijke kruispunten bleek het steeds te gaan over de vraag ‘hoe ga je om met?’ in plaats van ‘hoe zorg je dat je afkomt van?’.

Toen ik de ACT4kids training bij Monique volgde ging ik ‘aan’. De metaforen, de creatieve inslag en de oefeningen maakten me enthousiast. De mildheid, de erkenning en de liefdevolle blik raakte me. Juist omdat ik op dat moment in een persoonlijke zoektocht zat, doorleefde ik de ACT4kids cursus ten volle. Midden in mijn zoektocht naar mijn eigen Hartepad, voelde ik dat ACT een afslag was die onderdeel moest worden van dat hartepad. Het haalde de kat in mij naar boven. Mijn hart maakt een sprongetje om anderen nu kennis te laten maken met ACT4kids en ervoor te zorgen dat ze daarmee de mensen die zij zien weer verder te helpen.


Zelfstandig met ACT4kids aan de slag? In december 2016 is het boek Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren uitgekomen via uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum. Het boek geeft je handvatten waarmee je kinderen kunt leren hun hart te volgen, ondanks de onvermijdelijke hindernissen die ze onderweg tegenkomen.

Samsen, G.M., & De Heus, J.L. (2017). Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Je kunt Acceptance and Commitment Therapy bij kinderen en jongeren hier bestellen.